Wie is de reisleider?

26 mei 2013 - Cardiff, Verenigd Koninkrijk

Het is weer even geleden, maar ik had het idee dat schrijven over mijn 3 weken in Nederland niet jullie aandacht zal vast houden om de simpele reden dat jullie daar ook zijn. Daarnaast volgde bij terugkomst in cardiff toch wel een korte periode van lichte assessment stress.
De laatste weken gaan nu echt in en dat begint toch wel behoorlijk duidelijk te worden. Van de 5 huisgenoten die ik had, is er al 1 weg (Little Naked Guy) en gaan er morgen 2 weg (Good Charlotte en Gibs). Ik moet bekennen dat ik Gibs wel ga missen, de momenten in de keuken dat hij begon te draaien wanneer hij even zijn hart wilde luchtte vond ik best aandoenlijk eigenlijk. Het leek ook altijd wel alsof hij dacht: Aha Stephanie is in de keuken, ik ga even de keuken in want ik moet iets kwijt.

Maar behalve dit soort dingen die er bij horen, is er natuurlijk genoeg positiefs te vertellen. Als eerste Het weer. Ja het weer is behoorlijk warm en de zon straal er heerlijk op los. Niet getreurd, ik neem wat zon mee terug, vooral omdat ik uitgenodigd ben voor een strandbruiloft dus die zon moet gewoon stralen.

Maar naast het weer, heb ik vorige week een verschrikkelijk leuke trip gemaakt met Nicole en haar wederhelft Tom. Ik ken Nicole al sinds jaar en dag en Tom is ook goud. Tom is vrij fanatiek als het gaat om kastelen en geschiedenis van een land. Dus dit heeft geleid tot een trip waarbij ik meer gezien heb in een week dan dat ik dat anders in een maand zou zien. Als eerste zijn Tom en Nicole 4 dagen in Cardiff geweest. Zij kwamen me ophalen op de universiteit (ik word al echt brits dat ik zeg universiteit en niet school). Op dat moment waren we enorm hard aan het studeren. Het was een mooie gelegenheid om ze gelijk voor te stellen aan een aantal klasgenoten. Het regende keihard, dat gaat natuurlijk in strijd met voorgaande alinea, maar het is bijna een vast gegeven dat wanneer Nicole en Tom mij komen opzoeken dat het regent. De dag erna zijn we naar Breacons Beacon gereden. Heel mooi natuurpark waarbij prachtige watervallen zijn. Helaas regende het zo hard dat het al voelde alsof we onder een waterval stonden dus die trip hebben we maar afgeblazen om voor een trein te kiezen die door het gebied gaat. Tom vond het prachtig om door de haarspeld bochten te crossen en vergat regelmatig dat Nicole wagenziek was. Tijdens hun verblijf in Cardiff zijn we ook gereden naar caerfully castle en hebben we zo het gebied een beetje verkend. Uiteraard hoort een goede pub avond ook in het programma en dat is elke avond helemaal goed gekomen.

Na Cardiff zijn we door gereden naar het Noorden van Cardiff. Tom had een bijzonder mooie route uitgestippeld langs de kustlijn van Cardiff. We begonnen in Pembrokesheer , zijn toen naar Fisherguard gereden (mooi schilderachtig vissersdorpje waarbij je eb en vloed erg goed kon zien. Het kleinste dorpje van Groot Brittannië hebben we bezocht en dat heet St. David, als je hier even door rijdt heb je een prachtig uitzicht over de oceaan vanaf de mooiste klifs die je ooit gezien hebt. Wales is heel erg bergachtig en dat geeft dus hele mooie routes. Het meest indrukwekkende van het noorden van Wales vond ik persoonlijk Caernafon en Snowdonia. Caernafon is een heel groot kasteel waarbij de geschiedenis van Wales heel duidelijk word uitgelegd. Snowdonia is de hoogste top van Wales. Ik moet bekennen dat ik nog nooit geklommen heb en toen Nicole en Tom mij vroegen of ik dan ook Snowdonia wilde beklimmen, dacht ik ook van: Spannend gaan we doen. Nu sta ik bij velen niet als handig bekend en dat klopt ook. De eerste 1000 meter hoogte gingen relatief goed.  Er waren zelf trappetjes gemaakt, dus ik raakte misschien een beetje overmoedig. Ik zag mezelf wel vaker gaan berg beklimmen, ik ervaarde het als ontspannend. Dit gevoel sloeg echter om naar verschrikkelijk angst waarbij elke steen een knuffelsteen werd. Sterker nog als iemand wat foto’s voorbij heeft zien komen waarbij er een vreemd gifblauw gesteente ligt op Snowdonia, kan ik jullie gerust stellen: er is geen nieuw gesteente ontstaan wat gif blauw is  of is er ineens kryptoniet ontdekt in Snowdonia. Nee dat ben ik. De top van Snowdonia is namelijk een behoorlijk klim (Ja KLIM). Tom heeft me letterlijk omhoog moeten trekken, duwen en sleuren om door te gaan naar de top. Zo Stephanie val jij even door de mans, zo stoer ben je niet. Nee dat klopt inderdaad. Maar, hoewel ik het laatste half uur vreselijk vond (ik was de reden dat het een half uur duurde, anders zou het misschien 10 minuten geduurd hebben) was het uitzicht vanaf de top verbluffend mooi. Dus ik was heel erg blij toen ik op de top stond. Ik was echter nog blijer toen ik met de trein mee terug kon, terwijl Tom en Nicole terug gingen lopen.

Na het noorden van Wales zijn we richting Salisbury gegaan. Ik had een goed aangeschreven hostel geboekt van te voren, dat een paar kilometer van Tom en Nicole af lag. Ik moet zeggen we kwamen er aan en het zag er netjes uit. Mensen waren aardig en vervolgens vertelde ze me waar mijn kamer lag. Ik kreeg netjes mijn lakens en kussensloop mee. Ik moet bekennen dat het even vreemd voelde om met lakens en een sloop naar mijn kamer te lopen, want waar is de service;) ? Tom en Nicole wilde even in mijn kamer kijken en gingen toen weer naar buiten. Het vreemde gevoel wat ik eerder was eigenlijk niets bij het gevoel wat volgde toen ik in de kamer stond. De kamer was 6 vierkante meter en had 2 stapelbedden. Ik gok dat de kamer 1,5 meter  breed was. Ik voelde mezelf een beetje ongemakkelijk kijken naar de bedden en naar de ruimte tot ik het idee kreeg ik moet hier WEG. Dus heb rechtsomkeert gemaakt met mijn lakens en ben terug naar de receptie gelopen om uit te checken. Op zich het was schoon, maar het idee dat je met mensen op een kamer slaapt die je niet kent en dat je die hoort ademen, snurken, draaien dat beviel me niet zo. Gelukkig kon ik terecht in een hotel in de buurt. Waar ik heerlijk een bad heb genomen, hoe bedoel je tegenstrijdig?

Vanuit Salisbury zijn we dagtripjes gaan maken naar Oxford en naar Bath. Oxford was fantastisch om de universiteit te zien, de gezellige stad met zijn studentencafe’s en kleine straatjes. En zoveel studenten die rondlopen in hun afstudeergewaad.  Bath was prachtig door de Romeine historie die er schuilt. Verenigd Koninkrijk hoorde ook bij het Romeinse imperium. In de plaats Bath is nog een vrijwel intact Romeins badhuis te bewonderen. Er zijn een hoop restanten gevonden uit deze tijd die daar op bijzondere wijze worden tentoongesteld. Naast dit historisch gebeuren, is Bath gewoon heel erg leuk en gezellig.

De trip was super leuk en was veel te snel weer afgelopen. Terug naar de realiteit want Research Methods ligt op me te wachten. Gelukkig ben ik daarna een week vrij voordat ik naar huis toe ga. De 9 maanden zijn  voorbij gevlogen en het is een super ervaring geweest.

Nu klaar maken voor mijn afstudeeropdracht en dan mag ik ook  mijn graduation robe aan. Eerlijk is eerlijk dat klinkt toch veel beter dan afstudeer gewaad?

Tot snel

Liefs uit Cardif

1. De bergbeklimmer:
    27 mei 2013
    Super verhaal:) Succes met afstuderen! Je kan het:)
  2. Almere - de schilder:
    27 mei 2013
    Wat geweldig wat jullie in een zeer korte tijd hebben afgereisd.
    Geniet er nog een paar weken van en streef jouw uiteindelijke goal na.
    Wij zijn super trots op je.
  3. Tom en nicole:
    30 mei 2013
    wij vonden het een topvakantie, en hou er dus rekening mee het gaat in een snelvaart hihi maar 1 ding jij stond op de snowdonia zet dat maar achter je naam! succes mee de laatste week kus.
  4. Jacq:
    1 juni 2013
    Steph heb me weer vermaakt met je verhaal. Moest erg lachen om het bergbeklimmen en het hostel waar je 5 min bent geweest. Haha een hostel is idd even wennen in het begin, maar ik vind t altijd supergezellig en je komt (meestal) de leukste mensen tegen;) Geniet er nog even van daar en succes met je afstudeeropdracht! Tot snel in holanda :) xx